Hva koster det å ha bil

Hva koster det å ha bil

For å finne ut hva det egentlig koster å ha bil i 2022 har vi tatt for oss de ulike kostnadene knyttet til både kjøp og bruk av bil; derav; Billån, forsikring av bil, drivstoff, biltyper, gebyrer, avgifter, verdifall, rentekostnad, og kjøregodtgjørelse.

Oppsummeringen gjelder for biler med fossilt brensel:

KostnaderGjennomsnittskostnad pr. år
Drivstoff (Bensin, Diesel)Kr. 14421,-
Forsikring av bilKr. 11750,-
DekkKr. 3840,-
Årsavgift, gebyrer, avgifter, bompengerKr. 13210,-
Vedlikehold, Service, og ReperasjonerKr. 13847,-
VerdifallKr. 47850
RentekostnadKr. 19175,-
Andre kostnader (Bøter, spylervæske, olje, mm)Kr. 5460,-
Totale bilkostnaderKr. 129553,-

Med utgangspunkt i en relativt bra ny bil med fossilt brensel, til 500000 kroner, og basert på gjennomsnittstall levert fra SSB, Regjeringen, og andre autoritære kilder har vi beregnet at det koster omlag Kr. 129.553,- i året å ha bil i 2022. 

Når man vurderer å kjøpe en ny eller brukt bil vet man at dette innebærer flere kjente, men også mindre kjente kostnader, som kan kan være vanskelig å beregne på forhånd. Målet med denne artikkelen er å gi deg et dypere innblikk i dette kostnadsbildet, og på slutten kan du kanskje også selv gjøre beregninger, som vil fortelle deg hva det koster å ha bil.

Billån

Et billån er et lån som er utarbeidet spesielt med tanke på finansiering av bil. 

Den utgiften som ofte kommer først når man kjøper en bil er et billån. Det er en markant kostnad man står personlig ansvarlig for. Det er som regel en litt lavere rente på et billån enn på andre lånetyper, som for eksempel forbrukslån, og dette er en av mange gode grunder til å velge et billån. Noe mange gjør dersom de har mulighet er å utvide boliglånet sitt når de skal kjøpe en bil.

Et boliglån har den desidert laveste renten, og er tilknyttet den sikreste verdien du kan eie, nemlig eiendom. MEN – Ikke alle ønsker å binde opp mer lån i boligen sin, da de kanskje nærmer seg et boligsalg, eller har oppussingsplaner de heller har tenkt å bruke denne muligheten til. – Så; For alle som passer inn i de siste kategoriene er et billån det aller beste alternativet! Uansett hvilket type lån du velger til å kjøpe bil, er dette som sagt bare den første utgiften.

Siden dette er en ekstra grundig artikkel som skal tilrettelegge hva det koster å ha bil, skal vi se enda nærmere på hva som egentlig er fordelene med et faktisk billån, samt hvilke kostnader som er tilknyttet kjøp, salg, og bruk av bil.

Det finnes mange tilgjengelige finansieringsmuligheter når du skal kjøpe bil som det kan være verdt å vite om. Man kan selvfølgelig bruke sparepengene sine om man har spart opp nok penger til et bilkjøp. Da kjøpes bilen kontant uten noen involvering bank eller en annen låneleverandør. Man kan også velge å lease en bil; Da eier man bruksretten på en bestemt bil over en viss periode, og dette kan være en fleksibel løsning for deg som har lyst til å bytte bil med jevne mellomrom; eller, som ofte skifter behov når det kommer til biltyper.

Se også: Billigste billån

Kostnader ved kjøp av bil (Billån)

Når man ikke har mulighet eller ønsker å bruke den kapitalen man innehar på kjøp av bil er det gunstig å se nærmere på en finansieringsmulighet som er skreddersydd for akkurat bilkjøp, nemlig et billån. I tabellen nedenfor tar vi utgangspunkt i et billån fra Den Norske Bank. I tabellen viser vi frem tre ulike eksempler på hvordan et billån kan se ut slik at du kan se hva det koster å kjøpe bil gjennom å ta et billån. Der kan du se lånebeløp, nedbetalingstid, renter, og kostnader tilknyttet dette.

Lånetype (nedbet. Tid)LånebeløpRenter og kostnaderLånekostnad (pr mnd)Totalkostnad
Billån 5 år (6,11% eff. Rente)Kr. 200 000,-Kr. 32 920,-Kr. 3882,-Kr. 232 920,-
Billån 3 år (6,45% eff. Rente)Kr. 200 000,-Kr. 21 076,-Kr. 6141,-Kr. 221 076,-
Billån 1 år (8% eff. Rente)Kr. 200 000,-Kr. 9 592,-Kr. 17 466,-Kr. 209 592,-

*Tallene i tabellen er generert 22.05.2022, og er hentet fra DnB sin billånskalkulator.

Nå som du har oversikt over hva et billån koster skal vi se videre på andre kostnader tilknyttet kjøp av bil. Kostnader som følger det å ha bil beregnes ofte ut ifra hvor mye du kjører, bilforsikring, serviceutgifter, utgifter til dekk og olje, samt eventuelle bompenger, og lån på bilen. Med i faktoren er også verdifall, uforutsette bilutgifter, som feks parkeringsbøter, autopass, fergeutgifter, kjøregodtgjørelse mm, men det neste på listen er kanskje det aller viktigste du trenger; Bilforsikring.

Forsikring av bil

Videre tar vi for oss kostnader rundt bilforsikring.

Hva koster bilforsikring?

En bilforsikring kan innen “normale rammer” koste alt mellom rundt kr. 2500 og i overkant av Kr. 16000,-.

For å beregne riktig pris på en bilforsikring innebærer det flere ulike faktorer, som blandt annet; Tidligere skader, biltype, kjørelengde, hvor din hjemadresse er, alder, og forsikringstype.

Du kan bruke kalkulatorene som forsikringsselskapene har tilgjengelige på nettsidene sine for å få svar på dette. I de fleste tilfeller fyller du bare inn navn, registreringsnummer, og velger hvilken type bilforsikring du ønsker på den aktuelle bilen. For å få beregnet helt rett kostnad må du også føre inn kjørelengde.

Dette inkluderes i kalkylen noe om forventet bruk av motoren og service på bilen.

Alt avhenger av de nevnte faktorene i hvert tilfelle, da spesielt med tanke på verdien av bilen. Altså, hvilken type bil det er du skal ha forsikring på.

Alder spiller også en rolle på hvor dyr forsikringen blir, da gitte aldersgrupper representerer ulik risiko for å forårsake skade på kjøretøyet, og i trafikken forøvrig.

Ved en eventuell erstatningssak kan det bli dyrt for forsikringsselskapet om de ikke tar hensyn til samtlige risikofaktorer når de tegner forsikring med kundene sine.

Hvorvidt du betaler årlig eller månedlig er helt opp til deg som kunde. Kjører du skadefritt over lengre perioder, og har betalt som du skal, og alt er ok, vil du få et enda bedre forsikringstilbud.

Egenandel ved skade / uhell

En viktig faktor som er med på å avgjøre hva forsikringen vil koste deg er hvilken sum du setter egenandel på. Egenandelen er den summen du skal betale dersom en skade oppstår.

Jo høyere den er, jo lavere blir de løpende forsikringskostnadene for deg. Jo lavere den er, desto høyere blir egenandelen ved en skade. Hvordan dette regnestykket blir satt opp avhenger av hvilken type forsikring du velger.

De ulike typene er ofte kjent som; Ansvarsforsikring, delkasko, kasko, og iblant full-kasko. Av markedsføringshensyn har enkelte forsikringsselskaper oppfunnet sine egne varianter av dette, som feks; “Super-kasko”.

Bilforsikringstyper: Bil Kasko fra Gjensidige

Det finnes flere typer bilforsikringer du kan velge mellom som utgjør regnstykket på hva forsikringen koster, men det som avgjør hva som eventuelt blir dekket ved uønskede hendelser, eller under ulike andre forhold, er bilforsikringstypen.

Det er et minimumskrav om at du må ha en ansvarsforsikring før du lener deg tilbake og kjører avsted i en bil, men den mest populære bilforsikringstypen i Norge er Bil Kasko fra Gjensidige (Bil Pluss). Av god grund. Den gir deg ansvarsforsikring i grund, men også veihjelp når du trenger det. Hvis et dekk punkterer, du får motorstopp, eller du har kjørt deg fast, dekker forsikringen kostnadene som tilkommer av at du tilkaller veihjelp.

Du får hele 8 års bonusgaranti og rettshjelp om det skulle oppstå en tvist av noe slag. Den dekker forøvrig også blant annet; skader på elektronikk, motor, glasskader, brann, tyveri, ekstrautstyr, personlige eiendeler, uhell, og eksterne skader ved evt uhell.

Verdifall

Det finnes flere ulike formler man kan ta i bruk for å regne ut verdifall på bil. Vi har valgt å ta utgangspunkt i Omni Calculator sine beregninger, som gir et mye mer realistisk svar, da den er basert på et mye større marked. Ifølge Omni Calculator faller den gjennonsnittlige bilens verdi til 91% av den intielle markedsverdien idèt du kjøper den. Deretter fortsetter bilen å droppe i verdi år etter år.

  • 1 år: har bilen falt til 81% av nypris
  • 2 år: bilen faller til 69% av nypris
  • 3 år: prisen faller til 58% av nypris
  • 4 år: verdien faller til 49% av nypris

Etter 5 år har bilens verdi falt til 40% av hva bilen kostet da den ble kjøpt. Kalkulatoren utgår fra at bilens verdi etter 10 og et halvt år er tilnærmet likt 0. Det går såklart an å selge eller kjøpe en bil som er over 10 år gammel, men en gjennomsnittlig bil som er 10, og et halvt år gammel i dag vil ikke koste så mye. Det er dog ikke anbefalt å kjøpe så gamle biler da det tilkommer mange uforutsigbare kostnader til å eie en så gammel bil.

Det er viktig å huske på at det forekommer markante variabler mellom de ulike biltypene og de ulike bilmerkene. For å nevne et eksempel ligger Toyota Tacoma på et fall til 37,1% av nypris-verdien etter 5 år, mens gjennomsnittet ligger på 50.2% etter 5 år.

Hva er verditap på bil?

Verditap er i de fleste tilfeller den største kostnaden når du eier en bil, da særlig om den bilen er ny. Hvor stor denne alternative kostnaden er varierer utifra bilmodell og utstyr som følger med. Verditapet realiseres, tapt, når du skal selge bilen. Det er ikke en utgift du betaler på mens du eier bilen.

Er det best å kjøpe en bruktbil eller ny bil?

På grunn av verditapet på en ny bil lønner det seg ofte å kjøpe en brukt bil. På en annen side øker sannsynligheten for dyre reparasjoner jo eldre den er og jo lenger den er kjørt. Teknologi, sikkerhet, og drivstofforbruk er også bedre på nyere biler enn eldre. Nybilgarantien gjelder fram til bilen er minst fem år. Så, kjøper du en bil som er to-tre år gammel, slipper du det største verditapet, samtidig som du kan kjøre enda noen år med trygghet i nybilgarantien.

Drivstoffkostnader og biltyper

Videre tar vi for oss kostnader rundt drivstoff med ulike biltyper.

Hvordan beregne drivstoffkostnader?

En vesentlig faktor som spiller inn når valget står mellom en diesel, bensin, eller en el-bil, er hvor mye kjøretøyet forbruker pr mil; Drivstofforbruk. Dersom vi tar utgangspunkt i tallene fra Statistisk Sentralbyrå som forteller at den gjennomsnittlige kjørelengden for personbiler i Norge er 11288km (1128,8 mil), kan man multiplisere det med hvor mange liter motoren på en bil forbruker pr mil, og med det finne svaret på hvor mye drivstoff vil koste deg over et år, relativt til hvor mye du selv kjører.

For el-biler gjelder det å følge strømprisene. Ifølge Norges Energi bruker en gjennomsnittlig elbil mellom 1-2 kWh pr mil. Dette betyr at det vil koste deg et sted mellom 50 og 100 kroner å kjøre den ca. 478km lange strekningen mellom Bergen-Oslo. Selv om denne har økt betydelig i 2022, er det fortsatt mye billigere enn å kjøre med fossilt brensel. Tilsvarende strekning vil koste rundt 826,- kroner med diesel, basert på at den gjennomsnittlige dieselbilen, ifølge Wikipedia, bruker rundt 9.3 liter pr 100km.

  • Fossilt brensel (Diesel, bensin): kr. 826,-
  • El-bil og hydrogendrevet bil: kr. 50-100,-

Med data fra SSB, tar vi i tabellen nedenfor for oss gjennomsnittstall for kjørelengde pr kjøretøy fra 2021. Dette multiplisert med drivstofforbruk pr mil, og dagens drivstoffkostnader, illustrerer hva drivstoffet totalt kan koste deg ila 2022.

DrivstoffkostnaderDieselBensinEl- og Hydrogendrevet bil
Kjørelengde pr. år9.965 km15.741 km12.800 km
Drivstofforbruk pr. mil0,65 l0,55 l1.5 kWh
Literpris22,76 kr24,61 kr5 kr (gj. Pris hurtiglading)
DrivstoffavgifterKr. 2280,-Kr. 4285,-Kr. 0,-
Co2-avgiftKr. 1328,-Kr. 1541,-Kr. 0,-
Merverdiavgift (Mva)Kr. 2948,-Kr. 4261,-Kr. 0,-
DrivstoffprisKr. 8186,-Kr. 11218,-Kr. 9600,-
Totalkostnad drivstofforbrukKr. 14742,-Kr. 21306,-Kr. 9600,-

Hva koster drivstoff?

Konklusjon: Med en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 12835 vil du med en fossildrevet bil betale en drivstoffavgift på Kr. 3285,-, og en co2-avgift på Kr. 1434,-. Med en gjennonsnittlig pris på Kr. 9702,-, vil du betale Kr. 3604,- i mva i tillegg.

Totalt koster drivstoff for en bil med fossilt brensel ca. 14421 kroner årlig, og for en el-bil kommer denne kostnaden på ca. 9600 kroner.

Nå som vi har en oversikt over drivstoffkostnader må vi ta et skritt videre. Det er nemlig ikke bare prisen på drivstoffet ditt som koster penger når du ferdes på norske veier. Vi har kommet til avgifter og gebryrer. Blant dem har vi valgt ut de mest prikære som er følgende; Co2-avgift, engangsavgiften, bompengepriser for ulike biltyper, og parkeringskostnader.

Avgifter

Veibruksavgifter er ikke en regning du får direkte i posten, men teller inn på hvilken pris du må betale for de ulike drivstofftypene. Disse tallene er hentet fra avgiftssatser 2022, publisert av regjeringen:

Avgift for drivstoff

  • Bensin: 4.95 pr liter
  • Biodiesel: 3.09 pr liter

Avgift for elektrisk kraft

  • Alminnelig sats: 15.41 øre/kWh
  • Lavere alminnelig sats i januar-mars: 8,91 øre/kWh

Engangsavgiften

CO2-avgiftene skiller også markant mellom drivstoff og elkraft. De bilene med høyest CO2 utslipp får høyest engangsavgift.

Trafikkforsikringsavgift

Trafikkforsikringsavgiften teller inn på hva forsikringen koster, men der har ikke staten valgt å skille så mye mellom hvilket type drivstoff bilen din bruker. Allikevel fremkommer det i Statens avgiftssatser en 30% forskjell mellom biler med fossilt brensel og elbiler.

Piggdekkavgift (dagsoblat/enkeltpasseringer)

Piggdekkavgiften er et miljøtiltak med formålet, å gjøre luftkvaliteten bedre, begrense slitasje på veier, samt redusere antall kjøretøy som har piggdekk. Piggdekk avgiften kan du betale enten ved enkeltpasseringer, dagsoblat, månedsoblat, eller sessongoblat.

  • Dagsoblat koster 25 kroner i døgnet
  • Månedsoblat koster 45 kroner i måneden.
  • Sesongoblat Koster 1400 kroner for hele sessongen

Merverdiavgift

Merverdiavgiften er en ren inntektskilde for staten. Av utsalgsprisen på drivstoffet utgjør alltid mva 20% av beløpet. Du betaler også mva på Co2-avgiften.

Gebyrer

Bompenger / Autopass:

For å gi et eksempel på hvilke varianser som ligger mellom de ulike biltypene når det kommer til bompenger, kan vi se på oversikten fra Ferde.no som viser prisene gjeldende for bomringen i Bergen.

  • Bensin/ladbar hybrid. Rushtid: kr. 54,- Utenom rushtid: kr. 26,-
  • Diesel. Rushtid: kr. 59,- Utenfor rushtid: kr 32,-
  • Elektrisk. Rushtid: kr. 11,-. Utenfor Rushtid: kr. 5,-
  • Hydrogen. Rushtid: kr 11,- Utenfor rushtid: kr. 5,-

Parkeringskostnader

Man må samtidig huske på at det påløper kostnader tilknyttet parkering. Nedenfor går vi gjennom parkeringsbøter.

Parkeringsbøter

Oslo er byen med høyest forekomster av parkeringsbøter i Norge pr innbygger, men i 2021 ble det delt ut over 26400 parkeringsbøter i Bergen, som ligger på en solid andre plass. Det er 103000 biler i Bergen, noe som vil si at den gjennomsnittlige bilen får rundt 4 parkeringsgebyr i året. Med en normalsats på kr 600,- utgjør dette kr. 2340,- i parkeringsbøter pr bil i året. Når sant skal sies er det trygt å anta at noen er flinkere enn andre til å unngå parkeringsbøter, men dette er en reell inntekt for staten, og en reell utgift for bileiere.

Rentekostnad

Ved å binde opp egenkapital i bilen ved et bilkjøp får du rentekostnader. Når bilen er finansiert gjennom egenkapital tar rentekostnad utgangspunktet i risikofri rente, dvs omtrent det du vil få dersom du hadde satt pengene inn på en sparekonto i banken din. Den effektive renten ved et billån påvirker rentekostnaden.

Eksempel:
Kjøpssum: Kr. 500000,-

Restverdi = Kr. 150000,-

Rente: 5.9%

= 19175,-

Kilde: Så mye faller bilen i verdi

Konklusjon

Å kjøpe bil er antageligvis ikke den beste investeringen du kan gjøre. Det er den siste ressursen du bør legge kapitalen din på. Derfor kan det være lurt å vurdere alternativer når du skal kjøpe en ny bil. Det går an å leie bil (leasing), låne bil (bildeling), og du kan kjøpe en eldre brukt bil.

Slik senker du bilkostnadene

Det er mange ting du kan gjøre for å senke drivstoffkostnadene og de fleste av dem er både gratis, og avlastende for miljøet!

  1. Planlegg kjøringen og unnvik unødvendige turer. Når du kan gå, gå.
  2. Følg godt med foran deg i trafikken og oppretthold fin flyt i kjøringen. Om du ser noe som kan gjøre at du må senke farten vil du bli en tryggere sjåfør, men spare drivstoff ved at du som regel ikke trenger å stanse helt opp, og må akselerere så mye når du skal i gang igjen.
  3. Unngå å bruke gasspedalen når du står i fri
  4. Bruk girene fornuftig. Riktig bruk av girene kan spare opp til 12% av drivstoff-forbruket.
  5. Følg fartsgrensen. Du kan spare mellom 10-30% ved å unngå å bryte fartsgrensen. Ligger du i 95km/ti 80-sonen bruker du 12% mer drivstoff.
  6. Kontrollèr dekk. Det er viktig å sjekke trykket i dekkene gjevnlig. Har et eller flere dekk lavt trykk kan det øke motstand og friksjon, og dermed øke drivstofforbruket med hele 4%.
  7. Begrens forvarm motoren. En god motorvarmer kan erstatte behovet for å forvarme motoren om vinteren. Må du allikevel forvarme motoren / bilen, bør du finne ut nøyaktig hvor lang tid bilen trenger, og ikke la det gå et minutt mer. Her er det også mye å spare.
  8. Vedlikehold bilen.Hold bilen i god stand for å ha en mest mulig effektivt drivstoff-forbruk.
  9. Fyll gjerne tanken i slutten eller starten av uken. Da er drivstoff som oftest på det billigste.
  10. Bruk elektronisk kjørebok. Den kan vise deg tall på hvordan du bruker bilen. Både distanser, hastighet, bremsing, girveksling, kjørestil, og mer.
  11. Velg grønt! En elbil eller en hybridbil er avlastende for miljøet og lommeboken din.

2 thoughts on “Hva koster det å ha bil

  1. Pingback: Refinansiering av billån (Fullstendig guide 2022) - Billånsguiden

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *